Pages

Saturday 20 September 2014

Kisah Muka Yang Tak Habis2 Jerawat.

Dalam entri kali ni nak juga bercerita kisah muka aku yang sebenarnya bermasalah..mesti ramai diluar sana yang mengalami perkara yang serupa..


Oleh kerana h/p aku meragam tak dapat nak upload gambar muka aku yg bermasalah tu..maybe bila dia dah ok aku akan upload di sini..(dah ok dah h/p)..kat bawah gambar muka aku yg bermasalah...


Pipi sebelah kiri..



Pipi Kanan



Terukkan!!...
Sebenarnya kulit muka aku ni bermasalah..since dari zaman remaja  lagi..entah la macam mana..mcm2 produk aku pakai dari fair n lovely,safi,mustika ratu..ni semua produk yg aku pakai dari masa aku darajah 5..ha..sebab dari darjah 5 muka aku dah start berjerawat!!..tapi sekarang dah ok sikit sebab aku try macam2 utk kasi clear muka aku..tp sepenuhnya recover..gambar kat atas tu dah okey sikit sejak amalkan produk oxy dan tidact..sebelum ni lagi teruk!..

Now.. umur aku almost 30 years..lagi couple of month genaplah usia aku 30 tahun..dan masalah jerawat aku macam tu jugak..dalam kesibukan aku berniaga ni..masa nak kawin je la aku jaga muka..lps lahirkan Mia terus aku sibuk..macam-macam biz aku buat sampai lupa bab jaga muka..opss!! lupa nak cerita..masa mengandungkan mia..aku kena gatal2 badan sampai naik jerawat kat badan and tergaru2..semua org boleh nampak yg aku i asyik tergaru2..haha malu seyh..lps bersalin kat Mia mak aku suggest aku pegi kat Tapah..Klinik Kulit Jaya..dia cakap gatal2 ni sebabkan air..oh air!!..macam tak percaya..maybe air di Selangor tak berapa bersih tak sesuai dgn badan aku kah??kene mandi air mineral lps ni..haha.. oleh kerana gatal badan aku tu kritikal dia bg dulu ubat gatal untuk badan dan bg antibiotik makan malam dan siang..

Ubat tu gile punya mengantuk..bila aku makan ubat tu..aku boleh tidur dari siang sampai malam..haha..(dah macam kene dadah pulak kan..) dan ubat sapu utk sapu kat tempat gatal..tak lama kemudian dengan izin Allah kegatalan tu semua hilang..sepatutnya doc suruh aku follow up dan nak bg ubatt utk muka aku yg berjerawat ..tapi busy punya psal asyik lupa je bila  blk kg nak gi klinik ni..

Aku dah survey klinik area Rawang..aku jumpa klinik Dharen..maybe dalam minggu depan aku nak gi sana..dengar kata klinik tu ok..nanti aku akan update macam mana lps dptkan treatment di sana..

Cara aku jaga muka sekarang..nampak sikit perubahan dah...

aku pakai set oxy utk kulit berjerawat
Yang kat bawah ni aku pakai 






Pencuci Muka :Deep Cleansing Wash
Lepas Cuci : Powder Lotion
Mosturizer : Blemish Control
Harga : Tak lebih RM20 (tak ingt harga sebenar dalam 1 pek)

Malam Pulak aku pakai tidact (yang hujung tu)
kat bawah ni actual pack dia..
Harga : RM20
Boleh dapat kat farmasi


Untuk supplement aku ambil Primrose Oil..


dan juga..aku ambil daun linden dan bunga globe ammarath..
Bunga Globe Ammarath sebelah kiri
Daun Linden sebelah kanan

Daun Linden : utk buang toksik
Globe Ammarath : Bagus untuk kulit


Aku pakai hari-hari produk di atas.Jerawat yg besar2 beransur hilang.Cuma yang tinggal jerawat yg kecik2..dan gatal..maybe aku alahan yg tu sebab aku kene jumpa dengan doc..untuk kasi clear seluruh muka aku ni..Dan jangan lupa minum air masak secukupnya...untuk clearkan toksin dalam badan...Nanti aku update kisah aku dan jerawat dalam next entry..

UPDATE 25/6/2021
Baru nak update selepas hampir 7 tahun
Lama gile kan..haha

Sebenarnya pada tahun 2015 selepas 1 tahun update pasal post kat blog ni ada seoarng hamba Allah cadangkan aku pegi farmasi utk beli krim gatal..

Dia tgk muka aku teruk yakmat..dia suggest aku ke farmasi dptkan krim gatal katanya dia punya skin pun macam aku jugak jerawat teruk..last skali dia pakai krim tu skin dia elok takde jerawat.

Jadi aku pun pegilah farmasi kt sg buloh yg dia cite tu..beli krim tu..masa tu besar baru RM10 (tahun 2015). Aku pun pakai beberapa hari...

Lepas tu jerawat start kecut..gatal hilang!!!!!

Jerawat aku ni jenis kalau naik gatal muka..dah tak larat nak sapu produk, kalau blh aku nak jerawat ni hilang cepat gatal dan low confident sgt!!!

Alhamdulillah berhasil..cepat sgt..aku tau krim ni ada steroid..sebenarnya taklah bagus..tp aku dh terdesak nak clearkan muka yg asyik naik jerawat lps hilang naik..lps hilang lagi naik..dan aku bukan sejenis yg blh konsisten pakai 1 produk lama2 kalau x nampak hasil..(gile x sabar...haha)


1 bekas ni RM12 je..beli kat farmasi

Sekarang rasa kat shopee dah bersepah org jual..tp harga mahal dr pegi direct ke farmasi..

So kalau ada jerawat naik dan gatal aku terus sapu je krim ni..terus jerawat hilang..wajib ada sampai skang mmg aku pakai krim ni.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...